ארנונה לעסקים קטנים העובדים מהבית

0
עסקים מהבית
תמונת אילוסטרציה מאתר pexels.com

לפני כשבועיים התפרסה בעיתונות המקומית ידיעה על פיה עיריית חריש מתוכננת לגבות ארנונה מעסקים קטנים העובדים מהבית, ביקשנו מיוסי, האחראי על נושא העסקים בראשות להסביר לנו את הרציונל שעומד מאחורי הרעיון.

מהיום שקבלתי לידי את האחריות לנושא העסקים בעיר ראיתי לנגד עיני מספר מטרות ואני פועל לקידומן באופן נמרץ.
המטרות שהצבתי לעצמי הן:
1. עידוד תנועה במרכזים המסחריים ובשדרת דרך ארץ
2. הקלה על בעלי העסקים ברגולציה
3. הרחבת תכנון עתידי לאזורי תעשיה ומסחר
בשורות הבאות אבקש להרחיב על המטרה הראשונה ולהסביר כיצד היא פוגשת את התושב ואיך היא משפיעה על איכות החיים שלנו בעיר.

להגברת התנועה במרכזים המסחריים ובשדרת דרך ארץ יש שתי אפקטים מרכזיים-
1. האחד הינו יצירת מרחב ציבורי תוסס, דבר שיגרום גם להתרחשות קהילתית ולנראות עירונית ראויה.
2. חשוב לא פחות הוא הנעת כח קניה לתוך המרכזים המסחריים על מנת לאפשר לבעלי העסקים להרחיב את הפעילות המסחרית שלהם.
הגברת התנועה במרחבים אלו נתמכת בין היתר על ידי יצירת אירועים והפנינגים באזורי המסחר בעיר לעידוד יוזמות של בעלי העסקים כמו גם של התושבים, שמטרתם למשוך לקוחות להגיע לאזורי המסחר העירוניים.
יחד עם חשיבות התנועה במרכזים המסחריים, תמיד אנו לוקחים בחשבון כי ישנו מגזר עסקי נוסף בעיר- המסחר המתנהל בבתים פרטיים.

למגזר המסחרי הפועל בבתים פרטיים יש חשיבות כפולה עבור תושבי העיר:
הוא מאפשר מתן מענה לצרכי התושבים וגם יוצר מקומות עבודה ואפשרויות תעסוקה לתושבי העיר.
אולם, אליה וקוץ בה- במסחר המתנהל בבתי התושבים טמונות שתי לקונות אשר פוגעות במרקם העסקים העירוני.
היות ועסקים הפועלים בבתים משלמים ארנונה בתעריף של בית ולא בתעריף עסקי יוצא מצב בו שווה לעסקים לפתוח את עסקיהם מתוך הבתים, כך אנו מפסידים תושבים וכח צריכה רב אשר מדיר את רגליו מהמרכזים המסחריים, דבר הגורם לפגיעה בבעלי העסקים אשר שמו את מיטב כספם והשקעתם על מנת לבנות עסקים משגשגים שיתנו לעיר מענה עסקי ושייצרו מרחב ציבורי תוסס ועירוני.
(דבר אשר באופן חד משמעי משפיע ישירות על הגעתם של תושבים נוספים לעיר אשר בזמן ההתלבטות האם לעבור לחריש מגיעים לראות את העיר כאשר הם רואים את העיר תוססת זה שיקול קריטי בהחלטה לעבור ולגור בה. שכן הם לא לבד והעיר איננה "עיר רפאים")

הכנסות העיריה מארנונה עסקית

אך מעבר ללקונה זו, קיימת לקונה נוספת והיא ויתור על הכנסות של העריה מארנונה עסקית.
כאן חשוב לי לפרט- היכולת של העריה לתת שירות לתושבים נשענת על ההכנסות שלה מארנונה.
ככלל אצבע, העירייה משקיעה בכל תושב כ 6,000 ש"ח בשנה מעבר למה שהוא משלם בארנונה.
נשאלת השאלה מאליה- אז מאיפה העירייה משלימה את ההכנסות שלה?
התשובה היא שהעירייה אמורה להשלים את הכנסותיה מארנונה לעסקים הגבוה מארנונה לתושב.
העיריות האיתנות ביותר בארץ הן העיריות להן יש אחוז גבוה של ארנונה עסקית.
(חדרה, אשדוד ועוד)
יתירה מכך- כאשר משרדי הממשלה מבקשים לתמוך ברשויות מקומיות (ובפרט בחריש אשר נגמרת לה החלטת הממשלה בסוף השנה הנוכחית) הן בוחנות את אחוזי הגביה של אותה רשות מאחר ורשויות עם אחוזי גביה נמוכים נשלחות לגבות את החובות של תושביהן לפני שהן באות לקבל תמיכה ממשלתית.
לצערנו, עריית חריש נמצאת היום רחוק מאד מאחוזי הגביה הרצויים מארנונה עסקית.
ועל נושא זה נכתבו 2 סעיפים בדוחות הביקורת של הרשות בשנת 2018 ובשנת 2019

סיכום

לסיכום, מציאות זו אשר עסקים בבתים פוגעים במסחר במרחבים הציבוריים ופוגעים ביכולת העירייה לגבות ארנונה ולתת שירות לתושבים הביאה את קברניטי העריה למסקנה כי יש להחיל ולאכוף תעריף ארנונה עסקית גם על עסקים הפועלים בבתים.
כך נעודד פתיחת חנויות חדשות ויצירת מרחב עירוני תוסס וכך גם נגדיל את הכנסות הרשות ונוכל לאפשר מתן שירותים ברמה גבוה יותר עבור כולנו!

בהזדמנות זאת מבקש לאחל לנו שנה טובה ומתוקה
שנת בריאות אושר שמחה ופרנסה בשפע
שנת עשיית טוב למען הכלל!

יש לנו הון אנושי מדהים בעיר הזאת ואני מאחל לנו המשך ערבות הדדית גם בשנה הבאה עלינו לטובה

שלכם ,
יוסי גולדמן
חבר מליאת העיר חריש

חברת המליאה יוסי גולדמן

כותבים

השאר תשובה

Please enter your comment!
Please enter your name here